Tydliggörande pedagogik och TEACCH
I Misas dagliga verksamheter för personer med autism använder vi tydliggörande pedagogik. Vi jobbar bland annat TEACCH-inspirerat.
Tydliggörande pedagogik för personer med autism
Inom Misas dagliga verksamheter jobbar vi metodbaserat. För deltagare med autism använder vi oss av tydliggörande pedagogik. TEACCH är en metod vi är inspirerade av.
Alla Misas arbetssätt och metoder →Kort om TEACCH
TEACCH står för Treatment and Education of Autistic and related Communication handicapped CHildren. Det är en metod för tydliggörande pedagogik. Den är utvecklad för personer med autism (AST) av Division TEACCH University of North Carolina i USA. Målet är att personen ska nå så hög grad av självständighet, delaktighet och självbestämmande som möjligt.
TEACCH-pedagogiken används i syfte att tydliggöra vardagen och skapa förutsägbarhet. Arbetssättet är framgångsrikt och hjälper många med autism att förstå sin omgivning bättre. Det minskar oro och självdestruktiva eller utagerande beteenden.
I TEACCH utgår man från kommunikation med visuella hjälpmedel. Dessa frågor är grundpelarna i pedagogiken:
Om TEACCH-pedagogiken på svenska →TEACCH-pedagogiken används i syfte att tydliggöra vardagen och skapa förutsägbarhet. Arbetssättet är framgångsrikt och hjälper många med autism att förstå sin omgivning bättre. Det minskar oro och självdestruktiva eller utagerande beteenden.
I TEACCH utgår man från kommunikation med visuella hjälpmedel. Dessa frågor är grundpelarna i pedagogiken:
- Vad ska jag göra?
- Hur mycket ska jag göra?
- När är jag färdig?
- Vad ska jag göra sedan?