Tydliggörande pedagogik och TEACCH

I Misas dagliga verksamheter för personer med autism använder vi tydliggörande pedagogik. Vi jobbar bland annat TEACCH-inspirerat.
Tjej sitter på armstödet på en fåtölj och blickar fram med ett fint leende

Tydliggörande pedagogik för personer med autism

Inom Misas dagliga verksamheter jobbar vi metodbaserat. För deltagare med autism använder vi oss av tydliggörande pedagogik. TEACCH är en metod vi är inspirerade av.
Alla Misas arbetssätt och metoder →
Två kvinnor fårn Misa sitter vid ett bord som samtalar

Kort om TEACCH

TEACCH står för Treatment and Education of Autistic and related Communication handicapped CHildren. Det är en metod för tydliggörande pedagogik. Den är utvecklad för personer med autism (AST) av Division TEACCH University of North Carolina i USA. Målet är att personen ska nå så hög grad av självständighet, delaktighet och självbestämmande som möjligt.

TEACCH-pedagogiken används i syfte att tydliggöra vardagen och skapa förutsägbarhet. Arbetssättet är framgångsrikt och hjälper många med autism att förstå sin omgivning bättre. Det minskar oro och självdestruktiva eller utagerande beteenden.

I TEACCH utgår man från kommunikation med visuella hjälpmedel. Dessa frågor är grundpelarna i pedagogiken:
  • Vad ska jag göra?
  • Hur mycket ska jag göra?
  • När är jag färdig?
  • Vad ska jag göra sedan?
Om TEACCH-pedagogiken på svenska →